Aktualności
Świadczenie wspierające wypłacane przez ZUS
Świadczenie dla osób z niepełnosprawnością, czyli świadczenie wspierające
Od 1 stycznia 2024 r. dorosłe osoby z niepełnosprawnością, które w dużym stopniu są zależne od wsparcia innych, mogą wnioskować o świadczenie wspierające. To nowy rodzaj świadczenia, które jest skierowane bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością.
Warunki nabywania uprawnień do świadczenia wspierającego określa Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dziennik Ustaw z 2023 r., poz. 1429).
Kto może otrzymać świadczenie wspierające
Świadczenie wspierające przysługuje osobie z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 100 punktów.
Jak uzyskać świadczenie wspierające
Osoba ubiegająca się o świadczenie wspierające musi mieć status osoby z niepełnosprawnością potwierdzony w formie:
• orzeczenia o niepełnosprawności i jej stopniu – wydanego przez zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności,
• orzeczenia o niezdolności do pracy lub orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji – wydanego przez lekarzy orzekających w ZUS,
• orzeczenia o inwalidztwie – wydanego przed wrześniem 1997 r. przez komisje lekarskie do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, a także KRUS, MON, MSWiA.
Pierwszy etap to wojewódzki zespół ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON) i decyzja dotycząca poziomu potrzeby wsparcia.
Aby otrzymać świadczenie, należy najpierw uzyskać od WZON decyzję o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia, który określono od 70 do 100 punktów. Dopiero po otrzymaniu decyzji WZON osoba z niepełnosprawnością będzie mogła złożyć wniosek do ZUS o wypłatę świadczenia.
Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia wydaje wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności na wniosek osoby niepełnosprawnej lub jej przedstawiciela ustawowego
Do wniosku o ustalenie poziomu wsparcia dołącza się wypełniony kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem.
Dane kontaktowe:
Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Łodzi
ul. Lecznicza 6 93-173 Łódź
tel. 42 256 51 76
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące świadczenia wspierającego można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej
Dodatek osłonowy
Dodatek osłonowy od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r.
Jakie dokumenty będą potrzebne?
- wniosek o wypłatę dodatku osłonowego
- dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o świadczenie – do wglądu,
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
- oświadczenia wnioskodawcy o jego dochodach lub dochodach członka gospodarstwa domowego niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
Jak i gdzie złożyć wniosek?
- w formie elektronicznej autoryzującej wnioskodawcę dopuszczonej w postępowaniu administracyjnym (opatrzone podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym), za pośrednictwem:
- Portalu ePUAP – https://epuap.gov.pl
Jako pismo ogólne do podmiotu publicznego wybierając skrzynkę nadawczą Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przedborzu:
/t383wf2ebj/skrytka - osobiście:
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przedborzu, ul. Pocztowa 30 – pokój nr 4 - za pośrednictwem poczty na adres:
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przedborzu,
ul. Pocztowa 30
97-570 Przedbórz
UWAGA! W przypadku wysłania wniosku za pośrednictwem urzędu pocztowego liczy się data nadania wniosku.
Termin i sposób załatwiania
Termin składania wniosku: do 30 kwietnia 2024 r.
Wnioski złożone po 30 kwietnia 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Postępowanie kończy się wydaniem informacji o przyznaniu dodatku osłonowego, która jest przesłana na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku.
W przypadku niewskazania adresu poczty elektronicznej, informację można odebrać w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Przedborzu ul. Pocztowa 30, 97-570 Przedbórz pok. nr 4.
Odmowa przyznania dodatku osłonowego wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Inne informacje
Wypłata dodatku nastąpi jednorazowo w terminie do 30 czerwca 2024 r.
Wysokości dodatku osłonowego:
- jednoosobowe gospodarstwo domowe - 228,80 zł lub 286,00 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 2100 zł,
- gospodarstwo 2-3 osobowe - 343,20 zł lub 429,00 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 zł miesięcznie na osobę,
- gospodarstwo 4-5 osobowe - 486,20 zł lub 607,75 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 zł miesięcznie na osobę,
- gospodarstwo 6 i więcej osobowe - 657,80 zł lub 822,25 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 zł miesięcznie na osobę.
* wyższa kwota dodatku przysługuje gdy głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W przypadku dodatku obowiązuje tzw. zasada „złotówka za złotówkę” tj. dodatek będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia; minimalny dodatek będzie wynosić 20 zł.
Jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku osłonowego dla gospodarstwa wieloosobowego złoży więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy.
Należy pamiętać o wpisaniu w druku wniosku adresu poczty elektronicznej – na ten adres będzie wysłana informacja o przyznaniu dodatku osłonowego.
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu do dodatku osłonowego ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w 2022 r.
Formularz do pobrania
1. Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego wraz z załącznikami
2. Klauzula RODO
Informacja o zmianach w dotychczasowym systemie świadczeń dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin od 1 stycznia 2024 r.
Podstawa prawna zmian obowiązujących od 1 stycznia 2024 r. w systemie świadczeń dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin - ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r poz. 1429) zwana dalej ustawą.
Planowane terminy wypłat świadczeń rodzinnych w 2024r.
Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przedborzu informuje, że planowana wypłata środków pieniężnych ze świadczeń rodzinnych w roku 2024 będzie realizowana w formie przelewu oraz wypłaty gotówkowej w kasie Banku Spółdzielczego w Przedborzu, ul. Mostowa 31 według poniższego harmonogramu:
• 22 styczeń 2024r.
• 19 luty 2024r.
• 18 marzec 2024r.
• 19 kwiecień 2024r.
• 20 maj 2024r.
• 20 czerwiec 2024r.
• 19 lipiec 2024r.
• 19 sierpień 2024r.
• 20 wrzesień 2024r.
• 18 październik 2024r.
• 18 listopad 2024r.
• 16 grudzień 2024r
INFORMACJA
Kierownik Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przedborzu informuje, iż zgodnie z Zarządzeniem Nr 021.1.2024 z dnia 2 stycznia 2024 roku dzień 8 styczeń 2024 roku (poniedziałek) będzie dniem wolnym od pracy (odbiór za dzień 6 styczeń 2024r.)